5/22/2008

James Stewart




Avui s’ha tancat un dels períodes més enfollits de la meva estada a l’Institut espanyol. El dia 30 d’abril l’actual director va fer públic que renunciava al seu càrrec i es va obrir un període d’eleccions que va acabar ahir. Vaig formar part d’una candidatura encapçalada per la professora de grec, Helena, com a secretari i ahir va acabar el procés amb victòries al claustre i al Consell Escolar, prou clares, enfront de l’altre candidat, el professor de música, que es presentava sense equip. Això no vol dir que hàgim estat escollits perquè la votació no és vinculant en cap dels dos casos. El conseller d’educació en funció dels resultats fa una proposta que és o no acceptada a Madrid. Han estat dies molt esgotadors perquè hem tingut poc temps per fer el programa, però sobretot per com ho ha viscut una bona part dels companys. Allò que sembla una qüestió ben senzilla, es fa una proposta, la gent es manifesta i tria el que li convé, no ho és tant i ha estat viscut d’una manera gairebé apocalíptica per una part del claustre. Si en tinc ganes parlaré més algun dia. El que vull comentar avui fa referència a una efemèride que tingué lloc fa dos dies. El darrer 20 de maig fou el centenari de James Stewart, un fet que no voldria deixar passar, perquè es pot mantenir que si no el millor actor de la història del cine, com a mínim és indiscutible que fou un gran actor, la seva filmografia és potser la més brillant de cap de les estrelles de Hollywood. Fou clau en les obres d’alguns dels directors més significatius dels cinquanta. Començant per Frank Capra, It’s a wonderful life, fou potser la primera pel·lícula que revelà el seu talent dramàtic, Anthonny Mann, Alfred Hitchcock y John Ford. The rear window, Vertigo, Liberty Valance foren films impensables sense la seva presència. Però si avui hagués de quedar-me amb una de les seves interpretacions, triaria potser la que va lliurar amb un director amb el que només va treballar una vegada, Otto Preminger a Anatomy of a murder, un dels films més lúcids rodats mai sobre la relativitat de la veritat i la precarietat de la justícia que poden impartir les distincions destinades. L’escena on Stewart li explica al seu possible futur client, l’oficial interpretat per Ben Gazzara, com es defensa una acusació d’assassinat i en quines condicions acceptaria la seva defensa és segurament la millor descripció feta mai de la posició moral inherent a l’advocacia i quasi tan divertida, gràcies al posat de Stewat, com la descripció d’aquest ofici feta per Gulliver als Houyhnhnms.Pararé aquest dietari per uns dies perquè demà començaré un petit viatge a Gales, aprofitant que ja comença el darrer half-term del curs

Etiquetes de comentaris: , , , , , , , ,

7 Comments:

Anonymous Anònim said...

Celebro que la professora de grec es digui Helena, és clar. Acompanyada d'un Jordi no hi ha cap dubte que això incentivava la visió apocalíptica per part del claustre... Esperem, doncs, la crònica del fet, i saber si el monstre caurà als vostres peus...

10:58 a. m.  
Anonymous Anònim said...

Cuando tengas tiempo, también, comenta tus manipulaciones de los alumnos en el proceso preparatorio a la elección.

4:27 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Dos comentarios:
Es una lástima que James Stewart no saliera en la gran película de Juan de Orduña "La Lola se va a los puertos" para haber completado su gran filmografía.
Respecto al segundo anónimo, ¿no es muy cobarde lanzar una acusación amparándose en el anonimato?

8:28 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Tambien es cobarde usar a los alumnos para hacer tu trabajo sucio. ¿No te parece Xavier?

6:04 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Difícilmente puedo usar a mis alumnos para "mi trabajo sucio" cuando no soy profesor, no estoy vinculado al mundo de la enseñanza ni, por tanto, tengo contacto con ningún alumno. ¿No te parece Connie ?
Por otro lado, manipular alumnos de un instituto de Londres cuando yo vivo en Barcelona, y además no he pisado la capital británica desde el 2005, se me antoja imposible ¿No te parece Connie?

8:53 p. m.  
Anonymous Anònim said...

Vaya, vaya, cómo está el patio. Os mandaría cada uno a su rincón si no fuera porque sois ya mayorcitos (y posiblemente me daríais dos hostias). Lo de la manipulación estuvo feo decirlo por parte de don Anónimo y por parte de Connie, que averigua tú quién será. Sí es cierto que la manipulación de las mentes por debajo de la edad adulta es una cosa un poco lamentable. Pero, como decía el otro, quien esté libre de culpa que lo escalabre primero (expresión mía sui generis, I´m sorry). Así que yo pediría paz, por favor. Ganaron los votos (unos dirán que si esto y los otros dirán que si lo otro) y dejemos que en Madrid decidan lo que tienen que decidir: que Helena (no de Troya) es la directora.

Sinceramente: enhorabuena.

3:54 p. m.  
Anonymous Anònim said...

What's wrong with you, Anónimo-Connie?

8:09 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home