Prima la revoluzione
Divendres al BFI comença la retrospectiva sobre Bertolucci de la que jo només puc veure el film inicial: prima la revoluzione, realitzat el 1964 quan Bertolucci només tenia vint i dos anys. El film explica la historia de Fabrizio, un nen de casa bona que dubta en comprometre’s amb el partit comunista mentre manté una relació amb la germana de la seva mare. Basant-se a la Cartoixa de Parma de Stendhal, l’acció té lloc a aquesta ciutat italiana, el tema del film de Bertolucci és el de la impossibilitat del compromís polític d’una certa classe social, una temàtica d’importància cabdal després de les dècades d’esquerranisme cosmètic i estèril que hem viscut després, especialment a Italia, on un temps d’hegemonia moral i impotència política de l’esquerra ha acabat engendrant l’aberració del berlusconisme. Bertolucci intentà trencar amb la tradició italiana prèvia i el seu film seguia el camí que feia pocs anys a França havia iniciat la nouvelle vague. L’estructura formal és així molt poc clàssica. No hi ha gairebé plans americans, sinó un predomini absolut dels primers plans que més que Godard em recorden Antonioni, però allò refusat no és només el cine americà sinó la tradició neorrealista a la qual li retreia un excessiu naturalisme. El pes d’Antonioni és potser excessiu pel meu gust, però el film és prou ambiciós com per a ser simpàtic i un testimoni de primer ordre d’un temps que sembla molt llunyà.
Etiquetes de comentaris: Bertolucci, cine, Crònica personal
0 Comments:
Publica un comentari a l'entrada
<< Home