12/13/2008

Violència i religió

Adquireixo a Internet un llibre de Rene Girard, Achever Clausewitz, el darrer treball d’aquest autor que vol reflexionar sobre la violència en el nostre mon. Espero que podré posar-m’hi en molts pocs dies. Per un atzar vaig descobrir la seva existència i adquirir-ho el mateix dia que escrivia sobre la lluita entre secularisme i religió reflectida a l’anunci dels autobusos. El llibre sembla enllaçar amb la reflexió cristològica desenvolupada al seu llibre sobre “el bec expiatori”on feia una molt interessant lectura del Nou Testament. Per ell essencialment la clau dels evangelis es la creació d’un antídot contra la violència humana alimentada precisament per aquest desig mimètic. És una visió coincident amb la de Karen Arsmtrong a The Great Transformation (un llibre sobre el que segurament vaig escriure a la primavera de l’any passat) quan defineix tots els productes intel·lectuals de l’època axial com a instruments per lluitar contra el desfermament de violència causada per la revolució tecnològica que suposà el domini del metall. En aquest sentit la reflexió dels apologistes de la secularització contra la religió fa un judici de valor difícilment suportable des de qualsevol consideració històrica mínimament ben informada: considerar que la civilització moderna, la de la revolució industrial i els drets humans, hagi definit una tecnologia contra la violència superior a les prèviament existents.

Etiquetes de comentaris: , ,

2 Comments:

Blogger lola said...

No me'n puc estar: Totalment d'acord. I coincidència: aquests dies anava barrinant el mateix. La creuada antireligió ( per cert, em sembla que va a més) hauria de mostrar-nos encara la capacitat per a sublimar les pulsions, en termes freudians. Per omplir-nos l'ànima. Tant col.lectivament com individualment; vas pel món, i allí on hi ha el dolor més gran trobés sempre un cristià intentant d'apaivagar-lo, i, a més, amb serenitat i una mena d'alegria...

8:12 a. m.  
Blogger Jordi said...

Gràcies pel teu comentari Lola. Crec, efectivament, que el que dius correspon a una dimensió real de la religió. Certament hi ha d'altres Però en tot cas allò que em sembla clarament manipulatiu és considerar que hi ha l'oposició secularista és d'una sola peça i sense matisos. La modernització del secularisme abastà tant l'imperatiu categòric com el raonament de Hume quan considea que no hi ha cap crim que no pugui ser justificat racionalmente.

7:50 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home