11/11/2007

Tècnica i moral

Divendres passat em toca parlar, seguint el programa de Ciència, Tecnologia y Societat, de la raó tècnica-instrumental i explicar que una de les seves característiques és la neutralitat moral. Per parlar del que significa la neutralitat moral de la tècnica no se m’acut cap text millor que el Gòrgies platònic. Tot i que certament contradiu l’esperit de l’assignatura, fem la classe sobre una fotocòpia dels darrers moment de la primera part del diàleg, la que té com a protagonistes Sòcrates i el sofista que dóna nom al diàleg. La cosa surt prou bé i a més tinc una gran satisfacció en reprendre el Gorgies. Tot i que potser no crec que tindria un gran consens darrera, el Gorgies és el preferit entre els meus diàlegs platònics, un dels textos, el coneixement dels quals, serveix per a justificar el fet d’estar existint i d’haver existit. Potser el diàleg esta construït sobre una premissa massa optimista. Com a d’altres diàlegs, no sé si la discussió és allò més important o, per ser exactes, si allò més important és que Sòcrates la guanyi, cosa que de fet dubto. Més fonamental és el fet que a els tres casos arriba un moment on els seus interlocutors han de callar perquè hi ha coses que no es poden dir sense que et caigui la cara de vergonya. Aquesta és la idea que em sembla a hores d’ara optimista, pensar que tothom és susceptible de tenir vergonya (si em llegeix algú que ha treballat o estigui treballant al meu centre tindrà, em sembla, una idea clara de què estic parlant). Hi ha moltes coses que m’agraden d’aquest diàleg i una d’elles és la personalitat de Gòrgies, possiblement inconsistent, tal i com la mostra Plató, però precisament per això humà. L’exemple adduït al text, la comparació entre la sofística i la boxa o les tècniques de lluita, em recordà quelcom que m’explica el Robert Veciana fa molts anys en relació al seu estudi pràctica del Karate, quan m’explicava que tots aquest anys havia estat aprenent unes tècniques però també a no utilitzar-les. Com vaig entreveure el curs passat, alguns problemes típics dels occidentals han estat millor resolts a d’altres contrades.

Etiquetes de comentaris: , ,