Quasthoff
Dissabte passat vaig al Barbican a sentir la creació de Haydn per l’orquestra barroca de Freiburg. La sala principal estava del tot atapeïda, com és habitual. Mancat de competència per fer un judici tècnic, el treball de l’orquestra em sembla de primer ordre, però fou en part anul•lat per l’actuació del baix-bariton que cantava la part de Rafael i Adan, Thomas Quasthoff. Aquest cantant alemany de 43 anys és una de les víctimes de la talidomida, la qual cosa fa que estigui pràcticament mancat de braços i que la seva alçada no arribi als 1,45 cm. Això, l’obligà a desenvolupar la seva formació de manera autodidacta ja que el conservatori de Hannover feia obligatori uns estudis de piano que òbviament no podia emprendre. En tot cas, aprengué molt pel seu compte i avui és un dels cantants més reconeguts. L’actuació del dissabte fou extraordinària per la seva emotivitat, capaç d’extreure tota la riquesa emocional d’un text i una música que constitueixen unes celebracions de la realitat pràcticament inconcebibles a la nostra desemparada realitat. Si parlar de revelació té alguna mena de sentit, jo i molts espectadors del Barbican el dissabte em varem tenir una.
Etiquetes de comentaris: Música
1 Comments:
Haydn és una celebració de la realitat constant, sí senyor. Fins i tot les seves simfonies considerades de "Sturm und Drang" son d'una delicadesa i equilibri en la immersió...en el dolor?, impressionants.
M'agradaria veure quants artistes d'avui en dia creaven fent si fa no fa de criats i per encàrrec al servei d'un Esterhazy de torn. No és que els hi ho desitgi, esclar que no, però ens hem tornat tots una mica de nyigui-nyogui, tan aviciadets i, alhora, molt més durs i desmesurats en el pessimisme.
Publica un comentari a l'entrada
<< Home