9/16/2008

Apprendre à philosopher dans l’antiquité

Mentre viatjava en avió cap a Delhi un dels llibres que tenia a les mans era el de Pierre Hadot, “Apprendre à philosopher dans l’antiquité” on es fa un breu estudi del comentari que un autor neoplatònic del segle V, Simplici, feu del manual de l’estoic Epitect. Vaig ensopegar amb Hadot l’any abans de venir a Londres quan varem tractar d’endegar amb el Sergi Forgas i el Francesc Torralba un seminari de filosofia pràctica. De tots els autors que vaig conèixer llavors, sense cap mena de dubte, Hadot és el de més envergadura filosòfica, fonamentada en una vida d’estudi intens. En sé ben poc de neoplatonisme. Quan estudiava historia de filosofia era un tema que apareixia només de resquitllada i ningú, que jo recordi, va entrar mai en una explicació a fons. No m’atreveixo per tant a fer un comentari sobre els continguts del llibre, però sí a dir que constitueix una bona explicació del que per a mi és la tesi fonamental del seu autor, la qual es podria enunciar dient que malgrat la nostra tendència a parlar de la filosofia occidental és no sols problemàtic, sinó equivocat, posar en una línia de continuïtat el pensament grec i el posterior. El cristianisme desnaturalitzà completament la concepció original de la filosofia tot fent-li perdre el seu caràcter pràctic. La filosofia grega mai no fou purament teòrica sinó que és indestriable d’una sèrie d’exercicis tendents a definir una pràctica vital. Probablement el moviment neoplatònic constituí l’intent més reeixit en aquest sentit. Després del treball d’Agustí, la filosofia ja no tenia gaire a dir sobre aquestes qüestions. Possiblement és aquest el veritable inici d’Occident, el moment en què deixarem de ser orientals.

Escrit a l’Orient, a Jaisalmer ,el 3 d’agost de 2008

Etiquetes de comentaris:

2 Comments:

Anonymous Anònim said...

Coincideixo del tot amb la valoració que fas de Pierre Hadot. No tinc prou coneixements per a jutjar els seus estudis sobre el neoplatonisme – el poc que en sé, però em sembla d’un altíssim nivell, comparable a Philip Merlan, Werner Beierwaltes i d’altres grans del camp- però si em permeto lloar un seu llibre, que no requereix tanta preparació prèvia per llegir-lo i aprendre molt. És Qu’est-ce que la philosophie antique? a Gallimard (hi ha traducció espanyola a FCE.). La seva lectura reconcilia amb l’habitualment espessa “bibliografia secundària” i reivindica la dimensió pràctica i vital de la filosofia antiga. Hadot mostra aquest aspecte de “forma de vida” que tenia la praxi filosòfica en les escoles greques i romanes, com aprendre filosofia era sobre tot, aprendre a viure, herència anihilada pel cristianisme. Potser aquest pèrdua tan prematura explica, en part, el delit de molt occidentals per anar a cercar la saviesa en tradicions alienes, essencialment asiàtiques, sense el resultat esperat, crec.

Una abraçada

5:04 p. m.  
Blogger Jordi said...

Si efectivament aquesta fora la idea principal i d'aquí se'n poden treure moltes consideracions, potser una és que no hi podrà haver filosofia de debò fins que no estigui mort i enterrat el cristianisme. També estic d'acord en el que dius sobre la inanitat dels viatges a Asia que quan es fan de debò potser no ens duen en realitat tan lluny. També crec que la perspectiva de Hadot és molt interessant per entendre la nova fundació que Descartes o Spinoza estan fent al segle XVII.

6:32 p. m.  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home